Πλάτων Δρακούλης – Δημοσιογράφος, Πολιτικός, Κοινωνιολόγος

Ο δημοσιογράφος και κοινωνιολόγος Πλάτων Δρακούλης ήταν ένας από τους πρωτοπόρους του σοσιαλιστικού κινήματος στην Ελλάδα. Οι απόψεις του ήταν ένα κράμα σοσιαλιστικών (είχε επηρεαστεί από τη φαβιανή σοσιαλιστική κίνηση), χριστιανικών και ανθρωπιστικών ιδεών.

ΔΡΑΚΟΥΛΗΣ Π_Γεννήθηκε το 1858 στην Ιθάκη, που τότε ήταν υπό βρετανική προστασία, και ο πατέρας του ήταν ο έπαρχος του νησιού, Ευστάθιος Δρακούλης. Σπούδασε νομικά, αρχικά στην Αθήνα και στη συνέχεια στην Οξφόρδη. Εργάστηκε ως δημοσιογράφος στην εφημερίδα Αιών του Τιμολέοντος Φιλήμονος και από το 1885 και για δύο χρόνια εξέδιδε το περιοδικό Άρδην το οποίο είχε κοινωνιολογικό περιεχόμενο. Το 1900 ταξίδεψε στη Γαλλία και πήρε μέρος στη Β’ Σοσιαλιστική Διεθνή. Το 1887 έγινε καθηγητής ελληνικών στην Οξφόρδη, παραιτήθηκε όμως το 1894 καθώς δεν ήθελε να διδάξει ελληνικά με ερασμιακή προφορά. Το 1910 ίδρυσε το Σύνδεσμο των εργατικών τάξεων της Ελλάδας (ή Ελληνικό Σοσιαλιστικό Κόμμα). Εκλέχτηκε ανεξάρτητος σοσιαλιστής βουλευτής στην Αττική και στην Ιθάκη στην Α’ Αναθεωρητική Βουλή. Μαζί με τον Σταύρο Καλλέργη, και παρόλες τις μεταξύ τους διαφωνίες, πέτυχαν την καθιέρωση του εορτασμού της Εργατικής Πρωτομαγιάς στην Ελλάδα. Αρνήθηκε να πάρει μέρος στο συνέδριο του ΣΕΚΕ και πέθανε πάμφτωχος στην Αγγλία το 1934 έχοντας ξοδέψει όλη την περιουσία του, όπως και ο Καλλέργης, για τις ανάγκες του σοσιαλιστικού κινήματος στην Ελλάδα.

Έγραψε μεταξύ άλλων:

Μελέτη περί της Γαλλικής Επαναστάσεως (1890)

Εγχειρίδιον του εργάτου, ήτοι οι βάσεις του σοσιαλισμού (1893)

Φως εκ των ένδον (1894)

Ελληνική γλώσσα και φιλολογία(1897)

Αποκατάστασις της γυναικός (1912) κ.α.

Στοιχεία Βιονομίας

Πηγή: Ε/Ιστορικά, ένθετο εφημερίδας Ελευθεροτυπία – Η ίδρυση του ΚΚΕ,20 Νοεμβρίου 2003 κ Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος Λαρούς Μπριτάννικα,τ.18

Πλάτων Δρακούλης, Βιονομία.

Η άντληση. Η ελκτική δύναμη της διανοίας σου ελαττώνεται όταν μετέχεις σε μικροέριδες και μικροπροκαταλήψεις των ανθρώπων για τους άλλους. Αποβάλλεις δύναμη όταν συγκαταβαίνεις σε συνδιαλέξεις χαμηλότερου ελατηρίου και αισθήματος από το δικό σου, σε προσωπικές σπερμολογίες, σαρκαστικά σχόλια για τις ελλείψεις του μεν ή του δε, κατακρίσεις υποθέσεων που δεν σε αφορούν και αδικαιολόγητη περιέργεια και ανίχνευση των ιδιαιτέρων υποθέσεων του άλλου.

Όσο λιγότερο λαμβάνεις υπό σημείωση τις ταπεινές σκέψεις των άλλων τόσο λιγότερο μολύνεσαι από αυτές. Είναι συμφέρον σου να μη συγκαταβαίνεις μήτε νοερά μήτε έμπρακτα σε τέτοιες σφαίρες, διότι έχεις ανάγκη δύναμης ελκτικής για να αντλήσεις πλήρη υγεία, πλήρη ευδοκίμηση στις υποθέσεις σου, και αύξηση της ψυχής σου μέχρις ικανοτήτων τις οποίες ούτε καν φαντάζεσαι τώρα. Αν συγκαταβαίνεις στις χαμηλές εκείνες σφαίρες, κατεβαίνεις στον κόσμο της αποτυχίας και της ασθενικότητας. Ενδύεις τον εαυτό σου με την περιβολή του ανίσχυρου – περιβολή την οποία ολοένα φέρουν τόσοι, οι οποίοι αποδίδουν την ατέλεια της υγείας τους ή την αποτυχία των προσπαθειών τους σε όλα τα άλλα αίτια εκτός από το πραγματικό.

Φύγε όσο μπορείς μακριά από ανθρώπους απέλπιδες, άβουλους, και άσκοπους, αν θέλεις να διατηρήσεις άρτια την ελκτική δύναμη της διανοίας σου. Αν θέλεις να μην την ελαττώσεις με την νοθεία που συνεπιφέρει η απορρόφηση των απελπισμένων, άβουλων και άσκοπων διαλογισμών τους. Αν εξ ανάγκης περιέλθεις σε συνάφεια με αυτούς, πάρε το εκ των προτέρων απόφαση και δώσε στον εαυτό σου οριστική υπόσχεση ότι δεν θα απορροφήσεις κάτι από τους διαλογισμούς τους. Με αυτόν τον τρόπο ενδύεσαι με θετική προστατευτική πανοπλία κατά του μιάσματος. Αν πολύ λυπάσαι για εκείνους οι οποίοι δεν πιστεύουν σε αυτές τις ιδέες και συμμερίζεσαι τις περιπέτειές τους, ελαττώνεις την ελκτική δύναμη της διάνοιάς σου όσον αφορά το καλό και την αυξάνεις όσον αφορά το κακό. Διότι τότε απορροφάς τις αμφιβολίες τους και τις άλλες ελλείψεις της διανοίας τους. Αναμιγνύεις την πίστη σου με την απιστία τους. Ακρωτηριάζεις την αποφασιστικότητά σου με την αναποφασιστικότητά τους.

Για τους σκοπούς και τις προθέσεις σου μη μιλάς ποτέ σε κανένα παρά μόνο σε πρόσωπα που για τη φιλία τους έχεις πλήρη βεβαιότητα. Η τήρηση αυτής της εχεμύθειας αυξάνει απείρως την ελκτική δύναμη της διανοίας σου. Τα μυστικά διαχύνονται στον αέρα όταν τα εκφράζεις, έστω και αν δεν είναι κανένας παρών. Οι μεγαλύτερες επιτυχίες εξαρτώνται από την εχεμύθεια. Το να μιλάς για τους σκοπούς σου σε εκείνους που μέσα στις κρυφές τους σκέψεις έχουν αντιζηλία, ελαττώνεις την δύναμη της διανοίας σου για να ελκύσεις το ποθούμενο προς τα σένα.

Αλλά και η ασκητεία και η ακρότατη αυταπάρνηση σε οποιοδήποτε πράγμα ελαττώνει την ελκτική δύναμη. Η ασκητεία δημιουργεί παρά φύση ορέξεις, και τότε ο νους στρέφεται προς τα πράγματα των οποίων την στέρηση επιβάλλεις στον εαυτό σου. Κάθε πράγμα το οποίο σε ενοχλεί, πάρε την απόφαση και πες ότι δεν θα σε ενοχλήσει πια. Αυτή η απόφαση θα αυξήσει την ελκτική δύναμη της διάνοιάς σου. Αλλά αν νοερά ενδίδεις στις ενοχλήσεις και δεν αντιστέκεσαι διανοητικά, αυξάνεις την δύναμη την οποία έχουν να σε ενοχλούν μόλις αντιτάξεις την διάνοιά σου κατά του πονηρού αμέσως απαλλάσσεσαι από αυτό.

Δεν εννοώ ότι η έξη στο να ενοχλούμαστε εύκολα ή η έξη στο να παραμένουμε σε σφαίρες που μειώνουν την ελκτική μας δύναμη είναι εύκολο να ξεριζωθούν αμέσως. Είναι σχεδόν αδύνατη μια τέτοια αιφνίδια μεταβολή. Πως λοιπόν να γίνει; Με το να μην ανυπομονείς για την μεταβολή. Η ανυπομονησία δεν επιταχύνει την μεταβολή.